نان صبحانه مخصوص

0
Rate this post

سلام صبحتون بخیر??? دستور یه نان خوشمزه با بافت عالی رو براتون میذارم این نان به دینر رول معروفه ولی از اونجاییکه معمولا ایرانیها نان شیرین همراه غذا سرو نمیکنن من اسمشو گذاشتم نان صبحانه ولی توی گوگل dinner rolls رو سرچ کنید براتون عکس و دستورهای زیادی میاره منم این دستور رو از اونجا برداشتم و ترجمه کردم ۴ یا ۵ بار درستش کردم تا بالاخره اون بافت عالی و سبکی رو که میخواستم بدست آوردم تمام نکات و فوتهای کوزه گری که حین کار بهش رسیدم رو توی دستور آوردم تا انشالله بتونید با همون بار اول نتیجه عالی بگیرید.

مواد لازم نان صبحانه

آب ولرم(۳۰ تا ۳۵ درجه) ۱۲۰ میلی لیتر

شکر ۳ قاشق چایخوری

تخم مرغ یک عدد

خمیر مایه فوری یک قاشق چایخوری

نمک یک دوم قاشق چایخوری

شیرخشک ۴ قاشق سوپخوری

کره به دمای محیط رسیده ۴۲ گرم

آرد همه کاره ۲۵۰ گرم

مواد لازم برای رومال:

تخم مرغ یک عدد

شیر یک دوم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه نان صبحانه

خمیرمایه،یک قاشق از شکر و آب را با هم مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا حجمش دوبرابر شود با این کار شما از سالم بودن خمیرمایه مطمئن میشید وگرنه خمیرمایه فوری را میتوانید مستقیما به آرد و بقیه مواد اضافه کنید.

در کاسه بزرگی خمیر مایه عمل آمده، شکر، تخم مرغ، نمک و شیرخشک را مخلوط کنید و آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر جمع شود.

خمیر را روی سطح آردپاشی شده منتقل کنید و کمی ورزد دهید حالا کره نرم شده را اضافه کنید و خمیر را به حالت رخت شستن ورز دهید تا کره به خورد خمیر برود، در ابتدا خمیر بسیار چسبنده و مرطوب است ولی کم کم به خمیر صاف و یکدستی تبدیل میشود، ورز دادن این خمیر برای گرفتن نتیجه عالی در آخر کار خیلی خیلی مهم است، من از همزن استفاده میکنم و حدود یک ربع بعد از اضافه کردن کره خمیر رو ورز میدم تا صاف و براق بشه با دست کمی بیشتر طول میکشه

چون میزان رطوبت آردها متفاوته ممکنه لازم باشه کمی دیگه آرد اضافه کنید ولی دقت کنید زیاده از حد آرد نریزید چون نان رو سنگین و گلوگیر میکنه، بعد از صاف و براق شدن خمیر یک قاشق چایخوری روغن ته یک کاسه بزرگ بریزید و کاسه را چرب کنید خمیر را در کاسه بچرخانید تا سطحش روغنی بشه، روی کاسه رو با سلفون بپوشونید و در جای گرمی قرار بدید من معمولا در فر خاموش میذارم تاریکم هست خمیر بهتر ور میاد

نان صبحانه

یک ساعت زمان بدید تا حجم خمیر دو برابر بشه، بعد از طی این زمان خمیر رو روی میز کار برگردونید با دست به شکل مستطیل بازش کنید و دوباره تا کنید خمیر رو بچرخونید و این کارو دوباره تکرار کنید ۵ تا ۶ بار خمیر رو مستطیلی بلند باز کنید و تا بزنید و هر بار خمیر رو بچرخونید و از طرف مقابلش خمیر رو باز و تا کنید و مجددا نیم ساعت دیگه در همون کاسه بذارید رو کاسه رو هم سلفون بکشید.

خمیر را بعد از استراحت دوم به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید(چونه های حدود ۶۰ تا ۶۵ گرمی) روی چونه ها رو با دستمال تمیز آشپزخانه که کمی مرطوب شده بپوشانید. کف یک ظرف مناسب رو با کاغذ روغنی بپوشانید دیواره ها رو با کره چرب کنید و کنار بگذارید.
چونه ها رو دونه دونه باز کنید و رول کنید از طول تا بزنید و رول کنید و در ظرفی که آماده کردین بچینید فاصله رولها رو از هم حفظ کنید چون خیلی پف میکنن، یا چونه رو مثل من جمع کنید و روی میز کار گرد کنید(طبق فیلم)

رومال کردن نان

بعد از اینکه همه چونه های خمیر رو آماده کردید و در ظرف چیدید روی ظرف رو با دستمال تمیز نمداری بپوشونید یا سلفون بکشید و بیست دقیقه دیگه صبر کنید تا استراحت کنن و حجمشون دو برابر بشه فر رو روی حرارت ۱۸۰ درجه روشن کنید و اجازه بدید خوب داغ بشه کف فر هم یه کاسه فلزی بذارید.

تخم مرغ و شیر رو مخلوط کنید و خوب هم بزنید بعد از پایان تایم استراحت، روی چونه ها یا رولهای خمیر رو با فرچه رومال کنید من تقلب کردم و یه کوچولو زعفران دمکرده هم به تخم مرغ اضافه کردم که خوشرنگ بشه

یک لیوان آب سرد توی کاسه کف فر بریزید و ظرف خمیر رو در طبقه وسط فر قرار بدید و در فر رو زود ببندید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان بدید تا نان پخته و روی خمیر طلایی و خوشرنگ بشه، نان داغ و تازه رو در کنار صبحانه یا شام سرو کنید. نوش جان?

پیشنهاد

اگر دوست دارید نان شیرین داشته باشید به جای قاشق چایخوری از قاشق غذاخوری استفاده کنید و برعکس اگر اصلا دوست ندارید طعم شیرین داشته باشه میزان شکر رو به یک قاشق چایخوری کاهش بدید و به خمیر مایه اضافه کنید چون برای عمل اومدن درست بهش نیاز داره

عکس و رسپی :
@Maryam bahadorbaigi

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.