آش عباسعلی ،آش مخصوص کرمانشاه

0
Rate this post

و اما باز هم یه غذای محلی دیگه… اینبار از شهر کرمانشاه… آش عباسعلی مخصوص کرمانشاه که یکی از پرطرفدارترین آش های حاضر ایرانه…. با ما همراه باشید با این دستور پخت.

کمه جوش ( غذای محلی سبزوار )

مواد لازم براي 6 تا 8 نفر :

گوشت گوسفند: 500 گرم

نخود: يك دوم پيمانه

لوبيا چيتي: يك دوم پيمانه

لوبيا قرمز: يك چهارم پيمانه

لوبیا سفید:یک چهارم پیمانه

عدس: يك پيمانه

آش عباسعلی

برنج نیم دانه: يك پيمانه

پياز داغ: 3 قاشق غذاخوري

روغن کرمانشاهی یا کره: 2 قاشق سوپ خوری

نعنا خشك: به ميزان لازم

نمك و فلفل و زردچوبه: به ميزان لازم

پودر تخم گشنيز: به ميزان لازم

پياز: يك عدد

آش عباسعلی

سیر داغ :به میزان لازم

طرز تهیه آش عباسعلی

حبوبات و برنج را خيس كنيد. نخود و لوبياها را با آب سرد در قابلمه اي روي حرارت قرار دهيد تا جوشيده و بپزند، سپس آب آن را خالي كنيد.

گوشت را همراه با پياز، فلفل و مقداري آب جوش آورده، كف گوشت را بگيريد و حبوبات پخته شده را اضافه كنيد. گوشت و حبوبات را بپزيد. برنج، عدس، 2 قاشق پيازداغ و زردچوبه را در قابلمه اي كه گنجايش آش را داشته باشد بپزيد.
بعد از پختن و جدا كردن استخوان هاي گوشت و ريش ريش كردن آن همه مواد را با هم مخلوط كرده و مقداری از آن را یا بکوبید یا در میکسر ریخته تا له شود و آش را روي حرارت بگذاريد تا جا بيفتد.

فلفل و تخم گشنيز را نيز به آن اضافه كنيد. بعد از جا افتادن،و خاموش کردن شعله،روغن کرمانشاهی را اضافه کنید و هم بزنید و در انتها آش را با نعنا داغ و پیاز داغ خلالی عسلی , ترد و خوشرنگ و در صورت تمایل باسیر داغ تزئين كنيد.

آش عباسعلی تاریخچه ای به اندازه ۲۰۰ سال دارد! در آن زمان آشپز متدین و ماهری به نام عباس علی نذر می کند که هر شب در مسجد به مردم آشی ویژه بدهد تا آنها روزه خود را با آن آش افطار کنند. در این آش از گوشت، نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات استفاده شده بود که مزه ای منحصر به فرد به آن می دادند.سال ها بعد، این آش پرملات به نام آشپز آن یعنی عباسعلی در کرمانشاه معروف می شود و به یکی از غذاهای مورد علاقه مردم تبدیل می شود. حالا، بعد از ۲۰۰ سال، یاد عباس علی متدین در هر ماه رمضان بر سر سفره های افطاری مردم زنده می شود و مردم با این عقیده که چنین آشی متبرک و خوش یمن است، آن را نذری می دهند.

نکته سفره خونه ای :

حبوبات حتما خوب خیس بخورن و خوب بپزه . لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب آش میشه .هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم .چون دیر می پزن .

اگه گوشت و حبوبات رو بکوبیم آش کشدار و خوشمزه تر میشه.

روغن کرمانشاهی به سبب داشتن اسید های چرب مفید به جز در بیماری های قلبی ،منع مصرف نداره و اگه در این آش یک یا دو قاشق بیشتر از میزان گفته شده اضافه کنید به خوشمزه تر شدن غذاتون کمک میکنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.