پرده پلو (غذای ترکیه ای )

0
4/5 - (1 امتیاز)

طرز تهیه پرده پلو ترکیه ای در آشپزی با مانان پیشی ترکیه

مواد لازم :

۲ پیمانه برنج

نیم کیلو گوشت مرغ یا گوشت بره

۱ پیمانه بادام

۳ق غ کره

پیمانه پیاز خرد شده ۲

زرشک یا کشمش هر کدوم که دوست داشتید به مقدار لازم

۱ ق چ زردچوبه

۱ ق چ دارچین

۱ ق چ زنجبیل

زعفران به مقدار کافی‌

مواد لازم برای خمیر غذای ترکیه ای پرده پلو:

نصف پیمانه شیر و یا ماست

نصف پیمانه روغن

۳ق غ کره

۱ تخم مرغ

۱ ق چ بکینگ پودر یا میتونید به جای بکینگ پودر از یه قاشق مربا خوری خمیر مایع که قبلا تو یه مقدار آب گرم حل کردیم استفاده کنیم

۱ تا ۲ پیمانه آرد

یک چهارم ق چ نمک

شما میتونید از هر چیز دیگه ای‌ که دوست داشتید استفاده کنید مثل ذرت، نخود فرنگی‌، هویج،….

طرز تهیه پرده پلو

اول از همه تمام مواد خمیر را با هم مخلوط می‌کنیم خوب ورز میدهیم حدود ۳ تا۴ دقیقه تا زمانی‌ که خمیر به دست نچسبد و یک خمیر گرد ، صاف و یک دستی شود. سپس خمیر را میگذاریم جای گرم و رویش را هم پلاستیک میکشیم و یا یک حوله یا پارچه کلفت رویش میگذاریم تا حسابی‌ ور بیاید و حجمش دو برابر شود به مدت یک تا یک ساعت و نیم میگذاریم که استراحت کند .

مرغ را با نمک و زردچوبه و پیاز می گذاریم بخار پز شود بعد از آن که پخته شد تو صافی میگذاریم تا سرد شود و آبش گرفته شود (آبش را دور نریزید میتوانید همان لحظه بگذارید آبش بجوشد و یک مقدار آبلیمو و جو پرک اضافه کنید با کمی‌ هویج رنده شده و یک سوپ خیلی‌ خوشمزه داشته باشید ویا فریز کنید ) مرغ را تیکه تیکه می‌کنیم استخان هایش را جدا می‌کنیم. پیاز را سرخ می کنیم و وقتی‌ سرخ شد ادویه ها را اضافه می‌کنیم و یه تفت کوچولو میدهیم و زرشک و یا کشمش را هم اضافه می‌کنیم به مدت یک دقیقه با شعله متوسط وهم می‌زنیم تا خوب سرخ شود بعد از آن تیکه های مرغ را میریزیم و هم می‌زنیم به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تا مرغ هم سرخ شود یک مقدار کره هم به آن اضافه می‌کنیم.

بادام را میذاریم با آب جوش به مدت ۳ دقیقه بجوشد و بعد میریزیم تو صافی و پوستشو درمیاریم . بادام هارا هم اضافه می‌کنیم ومیگذاریم یه ۵ دقیقه تفت بخورد.

مقداری بادام میگذاریم کنار برای تزئین

ظرفی‌ که میخواهید تو فر بگذارید می‌تواند قالب کیک باشد یا ظرف پیرکس که من هم مانند شف ژولیت از قالب کیک استفاده کردم داخل ظرفمون رو با کره چرب می‌کنیم. و چند تا بادوم رو میذاریم کف قالبمون و یا اطراف قالب و قالبو میذاریم تو یخچال . خوب برنجو آبکش می‌کنیم و میذاریم نرم بشه بیشتر از حد معمول نه زیاد شفته و وقتی آبه برنجو گرفتیم برنجو اضافه می‌کنیم به مخلوط مرغمون و کمی‌ نمک میریزیم و زعفران رو که قبلا دمش کردیم.

خوب میریم سراغ خمیرمون خمیرمون رو به : دو قسمت کوچیک و بزرگ تقسیم می‌کنیم خمیر بزرگترو با وردنه بازش می‌کنیم و بعد رو قالبموون میگذاریم طوری که خمیر یه مقدار از لبها بزنه بیرون و بعد مخلوط برنجو مرغ رو که درست کردیم میریزیم تو این قالب و خوب فشار میدیم تا حسابی‌ کیپ بشه و خمیر بعدیو با وردنه باز می‌کنیم و میگذاریم رو قالب و میبندیم.

اطراف قالبو با خمیر به این صورت و همه درزاشو میگیریم و روشو کمی‌ کره میمالیم .

میذاریم تو فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه یا تا زمانی‌ که دیدیم روش برشته شد در میاریم و میذاریم یه۵ دقیقه استراحت کنه و بعد تو ظرف مورد نظرمون برعکسشمی‌کنیم و اطرفشو با هر چی‌ که دلمون خواست تزئین می‌کنیم که من از جعفری که بهطور سنتی استفاده میشه تو این غذااستفاده کردم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.