نان شیرمال خانگی

نان شیرمال
0
Rate this post

طرز تهیه یک نان خوشمزه و عالی رو براتون آوردیم، مخصوص صبحانه… نان شیرمال خانگی فرد اعلا.

مواد لازم:

پودر مایه خمیر یک و نیم قاشق سوپ خوری

آب ولرم 1/2 پیمانه

شیر ولرم 1/2 پیمانه

تخم مرغ 1 عدد

شکر 1/2 پیمانه

روغن 1/2 پیمانه

آرد حدود 400 گرم

نمک 1/4 قاشق چایخوری

برای مواد رو مال نان شیرمال خانگی

زرده تخم مرغ یک عدد

شیر یک قاشق سوپ خوری

شکر 1/2 قاشق سوپ خوری

زعفران ( در صورت تمایل )

کنجد ( در صورت تمایل)

طرز تهیه

اول از همه اینکه تمام موادی که میخوایم استفاده کنیم برای نان شیرمال  باید به دمای محیط برسن. پس اگر مواد رو در یخچال نگهداری میکنید از یک ربع قبل بذارید در محیط بیرون بمونن تا سرماشون کم بشه. شیر و آب رو هم باید ولرم استفاده کنیم. وقتی گفته میشه ولرم، یعنی در حدی گرم باشه که وقتی انگشتتون رو در اون میذارید نسوزه و تنها گرم باشه. پس اگر سردن کمی گرمشون کنید و اگر داغن صبر کنید تا کمی خنک شن. زیر دستتون هم حتما یه سفره ای پهن کنید تا کل آشپزخونه آردی نشه.

پودر مایه خمیر فوری رو به همراه یک قاشق چایخوری از شکرمون شکر در نصف پیمانه آب ولرمی که داشتیم میریزیم و مخلوط میکنیم(حل نمیشه). برای اینکار ظرفی رو انتخاب کنید که نصفش خالی بمونه. چون قراره که خمیر مایه پف کنه. روش رو میپوشونیم و میذاریم تا عمل بیاد. اگر آب کمی داغ باشه و یا سرد باشه احتمال اینکه مایه خمیر عمل نیاد زیاده. اگه تازه باشه در بازه زمانی 5 تا ده دقیقه روش کف میکنه و حجمش دو برابر میشه و در واقع عمل میاد.

شیر ولرم و شکر و تخم مرغ و نمک رو با هم مخلوط میکنیم. در حدی که شکر کمی درون مایع حل شه. حدود یک دقیقه با قاشق یا همزن دستی هم میزنیم. لازم نیست که دونه های شکر کاملا از بین

برن. بعد “نصفی” از روغن رو اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم.

نان شیرمال خانگی

مایه خمیرمون که عمل اومد به موادمون اضافه میکنیم. در این مرحله احتیاجی به هم زدن نداره و شروع میکنیم آرد رو اضافه کردن و مرتب هم میزنیم. آرد رو باید کم کم اضافه کنیم تا آرد زیادی به خورد خمیر نره. وقتی آرد رو اونقدری اضافه کردیم که خمیر خودش رو گرفت و کمی سفت شد، اون رو به سطح صافی که آردپاشی کردیم منتقل میکنیم و شروع میکنیم به ورز دادن.

ورز دادن به این صورته که با کف دست به خمیر فشار میاریم و وقتی پهن شد دوباره جمعش میکنیم و با کف دست فشار میدیم. سعی کنید انگشتتون رو داخل خمیر نبرید چون باعث میشه خمیر آرد بیشتری رو به خودش بگیره و سفت بشه. ورز دادن این خمیر خیلی مهمه و باید به مدت ده دقیقه تا یک ربع ورز بخوره. دوستای گلی که بلد نیستن ورز بدن یا سختشونه، میتونن خمیر رو 100 تا 150 بار به سطح بکوبن( پرت کنن). البته ابتدا چند دقیقه ای با دست ورز بدید و بعد بکوبید تا خمیر با کیفیت بهتری داشته باشین.

هرجا خمیر به دستتون چسبید ( در حدی که تکه ای از خمیر جدا شد و به دستتون چسبید) مقداری از روغن باقیمانده رو اضافه کنید. کلا نون هایی که در اونها روغن استفاده میشه بهتره که نصفش در مواد مخلوط بشه و نصف دیگش موقع ورز دادن کم کم به خمیر اضافه بشه.

نان شیرمال خانگی

عملیات ورز دادن که تموم شد باید خمیر صاف و یکدست و خیلی سبک و نرم و لطیفی داشته باشیم. ظرفی رو که گنجایش دو تا سه برابر خمیر رو داشته باشه آرد پاشی میکنیم و خمیر رو در اون میذاریم و به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت در دمای محیط به خمیر استراحت میدیم تا اصطلاحا ور بیاد و حجمش دو برابر شه.

بعد از اینکه استراحت خمیرمون تموم شد، چهار انگشتمون رو چند بار در خمیر فرو میبریم تا پف اضافیش گرفته بشه و اون رو به سطح آرد پاشی شده ای منتقل میکنیم. لازم نیست که خمیر رو دوباره ورز بدیم. تکه تکه خمیر رو جدا میکنیم و شکل هایی که میخوایم باهاش درست میکنیم. البته نان شیرمال معمولا گرد و ساده درست میشه و روش رو یه شکل هایی میدن یا مهر میزنن و رومال میمالن و میذارن تا پخته بشه.

هر شکلی که به نون میدید، چه گرد و چه با شکل بافت و گیسو ، بعد از اینکه شکل دادید باید بیست تا بیست و پنج دقیقه دوباره استراحت کنه. این استراحت دوم خیلی مهمه و نباید بیشتر از نیم ساعت بمونه چون در غیر این صورت موقع پخت ترک میخورد.

بعد از استراحت دوم خمیر روش رو با مخلوط زرده تخم مرغ و شیر و شکر و زعفران رومال میزنیم و کنجد میپاشیم و میذاریم توی فر در دمای 180 درجه سانتی گراد (که از قبل گرم شده) به مدت بیست دقیقه میپزه. روش که طلایی شد از فر خارج میکنیم. این نون رو به راحتی میتونید توی کیک پز بپزید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.